Wiecznie tak samo jeszcze jak za czasów Piasta,

Po łokcie umączone ręce dzierżąc w dzieży,

Zakwasem zaczyniony chleb ugniata świeży

Przejęta swym odwiecznym obrządkiem niewiasta...

L.Staff

wtorek, 9 kwietnia 2013

Buchty z powidłami


Upragniona i długo wyczekiwana wiosna jest już prawie "w progu".
Wczoraj rozkoszowałam się gorącymi promieniami słonecznymi ...było pięknie.
Skoro wiosna to czas porządków.
Najlepsza pora aby wykorzystać ostatnie słoiczki z przetworami z ubiegłego roku .
Dzisiejszą moją propozycja są drożdżowe buchty z przepisu Liski .
Buchty można upiec bez nadzienia lub użyć do tego świeżych owoców bądź powideł czy konfitur.
Zapraszam!

Składniki:
1/8 l mleka
20 g świeżych drożdży
75 g cukru
80 g miękkiego masła
250 g mąki pszennej
2 żółtka

Ponadto:
100 g roztopionego masła

owoce , powidła , konfitury 

Wykonanie:
Mleko podgrzać w garnuszku.
Drożdże rozetrzeć z 1 łyżką cukru , wymieszać z połową ciepłego mleka i odstawić.
Masło wymieszać z resztą mleka, żeby się rozpuściło.

Mąkę z żółtkami umieścić w misce. 
Dodać resztę cukru, drożdże, mleko z  masłem.
Wyrobić gładkie,elastyczne i miękkie ciasto.
Miskę nakryć i postawić w ciepłe miejsce na co najmniej godzinę. 

Ciasto powinno podwoić objętość.
Piekarnik rozgrzać do 180 st C.
Masło (100 g) rozpuścić na patelni. 

Ciasto delikatnie odgazować  i podzielić na 12 porcji. 
Z każdej uformować placek , który należy nadziać powidłami (lub pozostawić bez nadzienia)i zlepiać w  kulkę (podobnie jak pączki).
Każdą z tych kulek obtoczyć w  roztopionym maśle i umieścić w formie ( wcześniej wyłożonej papierem do pieczenia.

Odstawić do wyrastania na 30 minut.
Piec około 30 minut w nagrzanym piekarniku .

Po upieczeniu wystudzić i posypać cukrem pudrem.
Smacznego !

6 komentarzy:

  1. pyszności, do tego szklaneczka ciepłego mleka, mniam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. uwielbiam wszystko co drożdżowe,twoje buchty wyglądają wspaniale.

    OdpowiedzUsuń
  3. A wiesz Madziu, marzą mi się właśnie takie buchty, może niedzielnym rankiem zrobię. Wprawdzie powideł nie mam, ale mam jeszcze jagody w zamrażarce które też muszę posprzątać :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pyszności! Na drugie śniadanie, z kubkiem kawy... rewelacja :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Rewelacja, ależ mi smaku narobiłaś :)

    OdpowiedzUsuń
  6. uwielbiam! kubek mleka i taka drożdżówka...nic mi więcej nie potrzeba :)

    OdpowiedzUsuń