Wiecznie tak samo jeszcze jak za czasów Piasta,

Po łokcie umączone ręce dzierżąc w dzieży,

Zakwasem zaczyniony chleb ugniata świeży

Przejęta swym odwiecznym obrządkiem niewiasta...

L.Staff

czwartek, 7 lutego 2013

Świderki i obwarzanki


Moje miasto ogarnęła pączkowa mania.
Jadąc samochodem słuchałam radia - temat główny pączki .
Włączam FB - wszyscy piszą o pączkach.
Pewien pan wleciał do mojego sklepu zapytać czy mam jeszcze pączki - przecież ja nie  mam piekarni ?!
Moja siostra dręczyła mnie poprzedniego wieczoru co będę smażyć w tłusty ? - nic ...;-) czekam na jej wypieki ;-)
Skoro jest pączkowy szał to ja również zapraszam !
Przepis z babcinego zeszytu z moimi małymi zmianami.



Składniki:
1kg mąki pszennej (użyłam typ 700)
5 jajek 
3/4 szk cukru ( w tym 2 łyżki domowego cukru waniliowego)
125 g masła
10 dag drożdży
3 łyżki octu lub spirytusu
szczypta soli
1/2 l mleka 2% (ciepłego)

Wykonanie:
Drożdże rozetrzeć z łyżką cukru i kiedy staną się płynne dodać 1/2 szklanki ciepłego mleka oraz 2 łyżki mąki.
Wymieszać całość i odstawić do wyrośnięcia na kilka minut.
Jajka ubić z cukrem i cukrem waniliowym  na puch .
Masło rozpuścić.
Do miski wsypać mąkę , zrobić wgłębienie, wlać rozczyn , jajka z cukrem , masło , mleko ,sól i ocet lub spirytus.
Ciasto wyrabiać ręcznie pub robotem z hakiem do momentu aż będzie gładkie i elastyczne.
Ręcznie może to zająć nawet 20 minut .
Gdyby ciasto było za rzadkie dosypujemy mąki a do zbyt gęstego dolewamy więcej mleka.
Wyrobione ciasto odstawiamy do wyrośnięcia.

 

Kiedy podwoi objętość , wykładamy na stolnicę i lekko odgazowujemy.
Ciasto dzielimy na pół.
Pierwszą część ciasta formujemy dociskając dłońmi na placek z którego szklanką i kieliszkiem wycinamy obwarzanki.
Z drugą częścią postępujemy podobnie , dociskamy dłońmi na placek.
Następnie odcinamy porcje.
Każdą porcję kształtujemy na wałeczek grubszy po środku i cieńszy na końcach.
Końcówki wałeczków oplatamy między sobą na kształt świderka.
Gotowe obwarzanki i świderki odstawiamy do ponownego wyrastania.
Smażymy na głębokim , rozgrzanym tłuszczu na jasnozłoty kolor - z obu stron .
Usmażone osączamy an papierze.
Lukrujemy lub posypujemy cukrem pudrem.
Smacznego!







2 komentarze:

  1. pięknie wyglądają, no dzisiaj byłam w dużym markecie i zostałam zaatakowana z każdej strony pączkami:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetne! Te warkocze szczególnie mi się podobaja :)

    OdpowiedzUsuń