Wiecznie tak samo jeszcze jak za czasów Piasta,

Po łokcie umączone ręce dzierżąc w dzieży,

Zakwasem zaczyniony chleb ugniata świeży

Przejęta swym odwiecznym obrządkiem niewiasta...

L.Staff

piątek, 1 lutego 2013

Semla - szwedzkie bułeczki z marcepanem i bitą śmietaną


Dziś karnawał po szwedzku !
Pyszne drożdżowe bułeczki z nadzieniem marcepanowym i delikatną pianką śmietankową.
Czy można oprzeć się takiej pokusie?
Przepis zasięgnęłam z bloga Komarki .
Zapraszam!


Składniki na bułki drożdżowe:
75 g masła
1 szklanka mleka
25 g drożdży
szczypta soli
4 łyżki cukru
3 szklanki mąki pszennej
1 łyżeczka mielonego kardamonu
2 jajka


Dodatkowo:
ok. 300 g masy marcepanowej
ok. 500 ml śmietanki kremowej (30%)
cukier puder do posypania

Wykonanie:
W garnku rozpuścić masło, dodać mleko i podgrzać.
Mąkę przesiać do miski i zrobić dołek w środku. 
Drożdże pokruszyć ,wymieszać z odrobiną ciepłego mleka z masłem i wlać do wgłębienia. 
Lekko zamieszać z odrobiną mąki i zostawić na ok. 5 minut.
Dodać resztę mleka z masłem, cukier, sól, kardamon i 1 jajko. 

Wymieszać i zagnieść na gładkie, elastyczne ciasto. 
Przykryć ściereczką i zostawić na około 40 minut lub do podwojenia objętości.
Stolnicę oprószyć mąką. 
Wyłożyć wyrośnięte ciasto i lekko je odgazować dociskając dłońmi.
Podzielić je na około 16 porcji i formować małe, okrągłe bułeczki .
Bułeczki ułożyć na formie wyłożonej pergaminem i zostawić na kolejne 30 minut do wyrośnięcia.
W tym czasie nagrzać piekarnik do 220 stopni.( u mnie piekarnik mocno przypala więc piekłam w 180st C)
Pozostałe jajko roztrzepać i posmarować nim bułeczki. 
Piec około 10 minut( u nie było około 20minut) do zarumienienia. 
Upieczone bułki wyjąć i ostudzić.
Każdą bułeczkę przekroić w 1/3 od góry. 
Środek dolnej części lekko wydrążyć widelcem(nie wydrążałam).



Masę marcepanową, okruszki ze środków bułeczek i 2-3 łyżki śmietanki zmiksować na gładką masę(miksowałam tylko masę marcepanową ze śmietanką).
Masą wypełnić(lub posmarować) bułeczki.

Śmietankę kremówkę ubić na sztywno (dodałam jeszcze do śmietanki 2 łyżki cukru pudru)
Ubitą śmietankę włożyć do szprycy z dużą końcówką i  wyciskać porcjami na masę marcepanową.
Przykryć drugą połówką bułki i posypać obficie cukrem pudrem.
Smacznego !

6 komentarzy:

  1. litości!! :)
    wyglądają (i na pewno smakują) przepysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Takiej pokusie nie da się oprzeć, poproszę porcję :-)
    Nadzienie marcepanowe musi obłędnie smakować.

    OdpowiedzUsuń
  3. ślicznie wyglądają! :) Nawet chyba nie przeszkadzałaby mi bita śmietana ;-)
    PIękne są!:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mieszkam w Szwecji i często je kupuje . Palce lizac . Polecam :)

    OdpowiedzUsuń