Wiecznie tak samo jeszcze jak za czasów Piasta,

Po łokcie umączone ręce dzierżąc w dzieży,

Zakwasem zaczyniony chleb ugniata świeży

Przejęta swym odwiecznym obrządkiem niewiasta...

L.Staff

czwartek, 21 lutego 2013

Chleb żytni z otrębami i jagodami Goji


Suszone jagody Goji są ostatnio dość popularne w Polsce.
Nazywa się je najzdrowszymi jagodami świata....
Mają wiele właściwości zdrowotnych dlatego też postanowiłam dodać je do mojego domowego chlebka.
Przepis własny.
Zachęcam do wypróbowania.

Składniki na 2 chlebki:
na rozczyn
100 g aktywnego zakwasu żytniego
200 g wody
250 g mąki żytniej 720 


Składniki wymieszać i zostawić na 8-12godzin
 

80 dag mąki żytniej 720
20 dag otrąb żytnich
850 g wody
2 łyżeczki czubate soli
75 g suszonych owoców goji




Wykonanie:
Do rozczynu wcześniej sporządzonego dodajemy resztę składników i wyrabiamy ciasto chlebowe.
Ręcznie około 7 minut a mikserem wystarczy 2-3 minuty.
Dwie blaszki keksowe wysmarować olejem i wysypać otrębami żytnimi.
Przełożyć do nich wyrobione ciasto i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia.
U mnie rosło 2 godziny ale zależnie od mocy zakwasu i temperatury wyrastania może to trwać trochę dłużej .
Piekarnik nagrzać do temperatury 220 st c .
Wyrośnięty chleb wstawić do nagrzanego piekarnika .
Po 10 minutach zmniejszyć temperaturę do 190 st C i piec kolejne 30 min .
Ostatnie 10 minut pieczenia zmniejszamy temperaturę do 170 st C.
Po upieczeniu wyjmujemy gorący chleb z blaszki i studzimy na kratce.
Chleb żytni najlepiej kroić kolejnego dnia po upieczeniu .
Smacznego!

4 komentarze:

  1. pysznie wygląda, chętnie zjadłabym sobie taką kromeczkę:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy ktoś to naprawdę piekł??? Taki stosunek mąki do wody??? Chyba pomyłka!

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak , ja to piekłam!
    W trakcie pieczenia zapisywałam dokładnie składniki i wagę - chleb wyszedł tak jak na zdjęciu ;-)

    OdpowiedzUsuń