Wiecznie tak samo jeszcze jak za czasów Piasta,

Po łokcie umączone ręce dzierżąc w dzieży,

Zakwasem zaczyniony chleb ugniata świeży

Przejęta swym odwiecznym obrządkiem niewiasta...

L.Staff

środa, 18 kwietnia 2012

Domowy ser żółty


Pamiętam czasy kiedy wszystko co było przyniesione ze sklepu było jakby smaczniejsze i lepsze.
Babcine wyroby były dobre ale jednak ten chleb,dżem czy masło ze sklepu  były lepsze ...pozornie lepsze ;-)
Obecnie mam poważny problem kiedy robię zakupy ponieważ większość produktów pomimo ładnego wyglądu zupełnie nie nadaje się do spożycia .
Dzisiaj doceniam wszystko co jest przyrządzone w domu.
Piekę chleby , bułki ,ciasta , robię przetwory ,nalewki , wędliny a ostatnio zaczęłam się również interesować domowym wyrobem sera.
Wszystkim pasjonatom domowego przetwórstwa bardzo polecam ten przepis :)
Przepis pochodzi ze strony Przepysznie.pl
Zapraszam!

Składniki:
 1 kg białego twarogu ( najlepiej użyć domowego zrobionego z wiejskiego mleka ale jeżeli nie posiadamy takiego to równie dobrze można użyć twarogu dostępnego w sklepach ale nie mielonego tzw. wiaderkowca)
1 łyżeczka soli
1 łyżeczka sody
1 łyżka octu 
2 łyżki masła
1 litr mleka
1 żółtko( żółtko ma nadać koloru dla sera, można je zastąpić odrobiną kurkumy)

Wykonanie:
Ser zmielić.
Mleko zagotować w garnku i do wrzącego dodać ser.
Mieszając gotować tak długo aż ser nabierze gumowej konsystencji.
Ser odcedzić na sitku.
W garnku roztopić masło , dodać sodę ,sól , ocet i wymieszać.
Zmniejszyć ogień w palniku na minimum
Dodać do garnka  ser i żółtko lub kurkumę.
Ciągle podgrzewając mieszać aż powstanie ciągnąca jednolita masa.
Ser łatwo się przypala więc można wsadzić garnek z serem do innego większego z wodą i gotować w ten sposób)
Ser szybko przełożyć do dowolnej foremki i docisnąć do brzegów.
Foremki nie trzeba niczym wyściełać lub wysmarowywać.
Ser idealnie odchodzi po zastygnięciu.
Po wyłożeniu do foremki należy odstawić w chłodne miejsce do zastygnięcia (około godziny)
Następnie wyjąć z formy i kroić na kanapki :)
Smacznego!


26 komentarzy:

  1. Ale fajny! Może zrobię...? Czy ser- twaróg ma być tłusty, półtłusty? Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Podziwiam Cię! Fantastycznie móc zrobić domowy żółty ser. Samo zdrowie.
    Ach, zazdroszczę umiejętności i pasji.
    Uściski:*

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy taki ser ma mniej tłuszczu niż ser sklepowy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sery sklepowe mają ok 80 % tłuszczu, te light mają miej, ale nadal sporo. A ten będzie miał mało tłuszczu - ile dokładnie to zależy od tego, jakiego sera użyjesz (chudy, półłusty, tłusty), ile % tłuszczu będzie miało mleko, do tego należy doliczyć tłuszcz z masła i żółtka, ale finalnie i tak zawartość % tłuszczu w gotowym produkcie będzie bardzo mała.

      Usuń
  4. a niedługo zaczniemy znosic jajka :)))
    super przepis!

    OdpowiedzUsuń
  5. Twaróg można użyć dowolny , ja dodałam półtłusty!
    Majanko - a Ty to może nie masz zdolności , wystarczy wejść na Twój blog ;-)

    Ser ma z pewnością mniej tłuszczu niż sklepowy , ponieważ większość serów sklepowych to produkty seropodobne w których można znaleźć ponad połowę obcych tłuszczów. Jeżeli do zrobienia domowego sera użyjesz chudego mleka i chudego twarogu uzyskasz wtedy żółty ser "light" :-)

    Dziękuję za komentarze :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Na pewno zrobię :) A czy mleko ma być świeże od krowy, czy UHT?

    OdpowiedzUsuń
  7. ...tylko ni uht :)
    idealne jest prosto od krowy ale jak nie ma możliwości to zwykłe sklepowe

    OdpowiedzUsuń
  8. Wczoraj robilam.W przeciagu pol godziny zniknelo 3/4 sera...Corcia jak zawsze sie bawi serem tak jadla ze smakiem plasterek za plasterkiem :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam. Robilem ser wg. przepisu tylko co prawda uzylem sera wiaderkowca bo nie mam maszynki do mielenia, ale ser sie kruszy i rozpada na kawalki. Gdzie popelnilem blad?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pewnie błędem było użycie właśnie wiaderkowca.

      Usuń
    2. Dzisiaj zrobiłam, wyszedł pyszny :)
      Ja też nie mam maszynki do mielenia, ale pogniotłam dobrze widelcem i po zrobieniu nie ma żadnych grudek i kroi się dobrze :)

      Usuń
  10. Proszę użyć prawdziwego twarogu a nie wiaderkowca, ser z wiaderka ma mało sera a więcej mąki i innych dziwnych zagęszczaczy!

    OdpowiedzUsuń
  11. A czy ocet jest konieczny? Można go zastąpić np. sokiem z cytryny? Mam alergię na ocet, a bardzo chciałabym zrobić taki serek...

    OdpowiedzUsuń
  12. Czy mozna odstawic ser zeby lezal dluzej, mowiom czym dluzej lezy tym lepszy jest I jak to zrobic

    OdpowiedzUsuń
  13. Szczerze mówiąc aż tak szerokiej wiedzy w serowarstwie nie mam i nie wiem jak odpowiedzieć na to pytanie !
    Myśle,że wujek Google będzie wiedział ;-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Wydaje mi się, że ocet jest potrzebny dla sody aby wytworzyła "dziurki" w serze. Kiedyś (a może i obecnie) robiło się sodówkę, dobrą na "odbicie się" w żołądku. Do 3/4 szklanki wody wsypywało się pół łyżeczki sody, dolewało octu i mieszało, dla dzieciaków zamiast octu dawałam troszkę kwasku cytrynowego. Powstawał silnie musujący napój. Ewentualnym zamiennikiem powinien być zatem sok cytrynowy. Można sprawdzić, najwyżej ser będzie bez dziur z tym, że soda "nie utleni" się i jej posmak pozostanie w serze. To taka moja teoria, na ile prawidłowa nie wiem, nie daję 100 % pewności :)
    Teresa

    OdpowiedzUsuń
  15. Po dodaniu sera do mleka mieszanina zważyła się. Tak ma być?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to normalna reakcja, przecież słodkie mleko zakwaszone twarogiem zwarzyło (nie zwaŻyło, bo to jest słowo o innym znaczeniu!) się i wytrąciły skrzepy białka!

      Usuń
  16. U mnie nie zważył się lecz zrobił się ciągnący !
    Czy użyłeś/łaś twarogu czy gotowego wiaderkowca?

    OdpowiedzUsuń
  17. pytanie-jak długo trzeba gotowac tą mieszaninę twarogu i mleka ,czy wystarczy parę minut czy dłuzej ,bo u mnie jak dodałam twaróg to najpierw było gumowate a pózniej wszystko się rozpadło na drobne grudki

    OdpowiedzUsuń
  18. Ja gotowałam do momentu aż stało się gumowate :-)

    OdpowiedzUsuń
  19. To jest ser topiony, a nie żółty. Proszę nie wprowadzać ludzi w błąd.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama jesteś topiona ... robiłam ten ser, to ser żółty, można dodać kminku, jest pyszny

      Usuń
  20. Wygląda całkiem smacznie :)! Spróbuję zrobić i dam znać jak poszło :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Przed chwilą skończyłam 'produkcję' serka - na koniec dodałam pokrojone suszone pomidory z dodatkiem pestek dyni i ziół - pycha!

    OdpowiedzUsuń