Wiecznie tak samo jeszcze jak za czasów Piasta,

Po łokcie umączone ręce dzierżąc w dzieży,

Zakwasem zaczyniony chleb ugniata świeży

Przejęta swym odwiecznym obrządkiem niewiasta...

L.Staff

poniedziałek, 2 stycznia 2012

Szarlotka z pianką


Witam wszystkich w Nowym 2012 Roku !
Większość z Was zdążyła już ochłonąć ze świątecznego i sylwestrowego szaleństwa.
Na Podlasiu gdzie skupia się wiele kultur i wyznań trwają właśnie przygotowania do Wigilii Bożego Narodzenia.
Chociaż w radiu i w telewizji nie "trąbi" się już tak o świętach to w Białymstoku atmosfera świąteczna ciągle trwa.
Po "drugich" świętach będzie jeszcze drugi sylwester :)
Fajnie jest mieszkać na Podlasiu :)
Dzisiaj zapraszam Was na szarlotkę z pianką z bloga Świat ciasta.
Szarlotka była rewelacyjna!



 Składniki na ciasto  :
3 żółtka 
3 łyżki wody 
150 g cukru 
2 łyżeczki cukru waniliowego 
50 g stopionego masła 
200 g mąki 
1 łyżeczka proszku do pieczenia 
60 ml mleka

 Masa jabłkowa: 
1,5 kg jabłek 
2 łyżki cukru 
cynamon do smaku

 Składniki na bezę: 
6 białek 
2 łyżeczki cukru waniliowego 
150 g cukru

1 śmietan fix lub bułka tarta do posypania

Wykonanie:
Żółtka, wodę, cukier i cukier waniliowy ubić na puch, a następnie dodać mleko i roztopione masło.
Mąkę przesiać z proszkiem do pieczenia, dodać do masy.
Ciasto wyłożyć do wysmarowanej tłuszczem i wysypanej mąką blaszki o wymiarach około 25 x 30 cm
Wygładzić powierzchnię. 
Piec w temperaturze 180ºC przez około 20 minut.

Jabłka obrać i pokroić na cienkie plasterki. 
Włożyć do garnka, dolać około 100 ml wody i chwilę podgotować. 
Dodać cukier i cynamon do smaku. 
Wymieszać i przez chwilę poddusić pod przykrywką. 
Kiedy jabłka zaczną mięknąć zdjąć z ognia i odstawić do ostygnięcia.

Wystudzony spód równomiernie oprószyć Śmietan-Fixem (ja posypałam bułką tartą) i nałożyć wystudzoną masę jabłkową.
Białka ubić na sztywną pianę.
Pod koniec ubijania, dodać cukier i cukier waniliowy.
Pianę nałożyć na mus jabłkowy  i uformować na niej delikatne fale.
Wstawić do nagrzanego piekarnika i całość zapiekać w temperaturze 180ºC przez około 10-15 minut, aż beza ładnie się zarumieni.
Przed krojeniem dobrze wystudzić , najlepiej zostawić w chłodnym miejscu na noc.
Smacznego !

6 komentarzy:

  1. Przepyszna szarlotka ! No i ta pianka,mniaaam!
    Pozdrowienia w Nowym Roku i wszystkiego najlepszego:)

    OdpowiedzUsuń
  2. szarlotka wysmienita, ja rowniez skladam najlepsze noworoczne zyczenia

    OdpowiedzUsuń
  3. Podobne ciasto piecze moja mama :). Wygląda naprawdę bardzo smacznie:).

    OdpowiedzUsuń
  4. Madziu wszystkiego naj naj naj... i spełnienia marzeń, a szarlotką się zachwyciłam. Musiała być pyszna, z taką piękną warstwą bezy.
    Podlasie to bardzo ciekawy i piękny region. Co nieco opowiadała mi o tej świątecznej atmosferze koleżanka z czasów studenckich, rodowita Podlasianka. Pamiętam, że u niej Święta trwały właśnie dość długo bo rodzice jej byli różnych wyznań. Nie wiem czy dobrze to określiłam, ale pewnie wiesz o co mi chodzi.

    OdpowiedzUsuń
  5. czesc, Magdo. fajnie, ze piszesz o 'drugich' swietach. Sama jestem z Bialorusi, mieszkam w Stanach, a uczylam sie w Bialymstoku, na uniwerku. Duzo mam rodziny i znajomych na Podlasiu, uwielbiam kuchnie i wypieki, wciaz wspominam przerwy i kolejki po zupe w barze mlecznym:) cala moja rodzina tez sie przygotowuje do Swiat, a ja tylko marze o ciastach, uszkach i barszczu. pozdrawiam serdecznie. bardzo lubie Twoj blog. Maszenka. p.s. kto wie, moze kiedys sie spotkalysmy:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Gosiu , jak najbardziej prawidłowowo.
    Tu na podlasiu jest bardzo dużo rodzin dwuwyznaniowych i święta trwają cały miesiąc, najbardziej cieszą się dzieci bo Mikołaj przychodzi dwa razy :)

    Maszenko !
    Istnieje duże prawdopodobieństwo ,że się kiedyś spotkałyśmy tym bardziej ,że ja kiedyś tez mieszkałam w Stanach !
    Drugie święta towarzyszą mi od zawsze bo jestem z rodziny prawosławnej a wśród dalszej rodziny jest wiele par dwuwyznaniowych.
    Mam do tego sentyment ...
    Dziękuję za miły komentarz i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń