Wiecznie tak samo jeszcze jak za czasów Piasta,

Po łokcie umączone ręce dzierżąc w dzieży,

Zakwasem zaczyniony chleb ugniata świeży

Przejęta swym odwiecznym obrządkiem niewiasta...

L.Staff

poniedziałek, 28 listopada 2011

przyprawa do piernika


Wczoraj zrobiłam ciasto na dojrzewający piernik staropolski.
Przygotowując się do "piernikowania" chciałam uzyć dobrej przyprawy korzennej.
Niestety wszystkie gotowe mieszanki miały w składzie kakao i mąkę.
Postanowiłam wypróbować przepis na przyprawę do piernika od Dorotus.
Tak też stałam się posiadaczką genialnej przyprawy korzennej.
Do swojej mieszanki użyłam już zmielonych przypraw pomijając anyż( nie przepadam) i dodając połowę pieprzu czarnego.
Gotowej mieszanki użyłam do sporządzenia ciasta na staropolski dojrzewający piernik , zapach w kuchni bezcenny ;-)
Zachęcam do wypróbowania, gotowa przyprawa zamknięta w ozdobnym słoiczku może być fantastycznym prezentem mikołajkowym!


Składniki:
50 g kory cynamonu 
20 g suszonego imbiru 
15 g goździków, całych 
15 g wyłuskanych ziaren kardamonu 
10 g gałki muszkatołowej 
10 g ziela angielskiego 
10 g czarnego pieprzu(dałam 5 g)
5 g ziarenek anyżu wyłuskanych z gwiazdek (pominęłam)

U mnie wszystkie przyprawy były już zmielone więc pozostało mi jedynie połaczyć składniki i szczelnie zamknąć.
Jeżeli używamy przypraw w ziarnach należy wszystko zmielić w młynku do kawy .

Dojrzewający piernik staropolski 
  
pół kg miodu 
2 szklanki cukru 
25 dag masła 
1 kg mąki pszennej 
3 jajka 
3 płaskie łyżeczki sody oczyszczonej 
pół szklanki mleka 
pół łyżeczki soli 
2 - 3 torebki przyprawy do piernika(dałam 60g )

W garnuszku rozpuścić miód , cukier i margarynę.
Przestudzić.
Mąkę wymieszać z solą i przyprawą do piernika .
Dodać jajka i mleko wymieszane z sodą.
Wlać rozpuszczony miód z cukrem i margaryną.
Dokładnie połaczyć składniki.
Ciasto jest dość miekkie i luźne.
Zostawić je w emaliowanym , szklanym lub glinianym naczyniu.
Przykryć folią i ściereczką.
Wynieść w chłodne miejsce ale nie do lodówki na 3-4 tygodnie.
...ciąg dalszy nastąpi ...

5 komentarzy:

  1. domowa przyprawa to jest TO! też robiłam swoją :)
    na staropolski się jednak nie skuszę... skutecznie mnie to czekanie odstrasza :))

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też robiłam ciasto na staropolski, już od 2 tygodni dojrzewa. :)
    A przyprawa pięknie sfotografowana.
    Uściski:*

    OdpowiedzUsuń
  3. Kolejne miejsce mówiące do mnie: "Zrób Ty wreszcie tę przyprawę do piernika!" ^^

    OdpowiedzUsuń
  4. W przepisie podajesz masło, ale w treści rozpuszczasz margarynę - niby nic, ale nie wprawione dziewczyny mogą się nie zorientować. A przepis rzeczywiście godzień jest polecenia. Piekę ten piernik już 40 lat i nie wyobrażamy sobie Bożego Narodzenia bez tego piernika.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję za cenną uwagę :)

    OdpowiedzUsuń