Wiecznie tak samo jeszcze jak za czasów Piasta,

Po łokcie umączone ręce dzierżąc w dzieży,

Zakwasem zaczyniony chleb ugniata świeży

Przejęta swym odwiecznym obrządkiem niewiasta...

L.Staff

niedziela, 6 listopada 2011

Pide


Chciałam odtworzyć smak chleba jaki jadłam kiedyś za granicą.
Do końca nie uzyskałam zamierzonego efektu ale i tak chlebek wyszedł bardzo smaczny.
Myślę,że wszystko zależy od rodzaju mąki .
Autorka przepisu z bloga Sztuka gotowania sugeruje mąkę "surfinia".
Nie miałam pojęcia jaka to jest mąka więc użyłam pszennej chlebowej 850.
Wyszło smacznie ale skoro zamierzonego efektu nie osiągnęłam oznacza to ,że będę próbować dalej.
Chlebek jadłam z masłem i żółtym serem ...pychota :)

Składniki:
7 g suszonych drożdży instant lub 14 g świeżych
0,5 kg semoliny lub innej miałkiej mąki pszennej( u mnie 850)
ok.300 ml letniej wody
4 łyżki oliwy
1/2 łyżeczki soli
1 łyżeczka cukru


Do smarowania:
1 żółtko
1 łyżeczka oliwy
1łyżka wody

Do posypania:
1 łyżeczka ziaren sezamu
1 łyżeczka czarnuszki 


Wykonanie:
Wodę wlać do miski,dodać cukier i drożdże.
Wymieszać i odstawić w ciepłe aż pojawią się bąbelki.
Dodać olej,1/4 przesianej mąki. 
Dobrze wymieszać do połączenia się składników po czym wyrabiać podsypując resztę mąki i sól.
Wygniatać ciasto energicznie przez około 5-10 minut(użyłam robota - 4min).
Przykryć i odstawić w ciepłe miejsce na 40 minut by ciasto podwoiło swoją objętość.(włożyłam do naoliwionej miski)
Ciasto rozgnieść na stolnicy wysypanej mąką, podzielić na 2 lub 3 części i każdą rozwałkować na okrągłe placki.
Ręką wygnieśc lekko środek by brzegi były nieco wyższe .
Nie dodawać już mąki,ciasto musi być miękkie.
Palcem umoczonym w wodzie wygnieść wzór kratki lub dołków na  każdym chlebie.
Ponownie odstawić na ok.20 min.do wyrośnięcia pod przykryciem.
Placki przenosić po jednym na natłuszczoną lub wyłożoną papierem do pieczenia blaszkę.
Ja swoje chlebki piekłam na kamieniu więc zostawiłam do wyrastania na wysypanej mąką desce drewnianej a potem zsuwałam na gorący kamień.
Jeśli będziemy piec po jednym chlebku,pozostałe przykryć ściereczką.
Wymieszać oliwę,wodę i żółtko.
Częścią tej mikstury posmarować chleb a następnie posypać sezamem i czarnuszką.
Chleb włożyć do nagrzanego do 230 st.C piekarnika, po chwili gorące ponownie wyjąć a piekarnik zamknąć by temperatura nie spadła.
Rozciągnąć gorący chleb do średnicy 25 cm i ponownie włożyć do piekarnika.(pominęlam ten etap jako ,że piekłam na kamieniu.
Piec na złoto-brązowo przez 8-10 min.
Postąpić tak z każdym kolejnym plackiem chleba.

8 komentarzy:

  1. Nie znam tego chleba, nawet nazwę słyszę pierwszy raz, ale prezentuje się wspaniale.
    Takie próby odtwarzania smaków są bardzo fajne, przypadkiem można też coś fajnego odkryć ;) Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  2. a ja kompletnie nie mam weny do pieczenia chleba... dobrze, że pamiętam żeby zakwas dokarmić to może się kiedyś odwdzięczy jakimś pysznym chlebkiem :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Też nie wiem co to za mąka :)
    Ale to wcale mi nie przeszkadza, żeby wprosić się na małe co nieco do Ciebie :) No skoro już upiekłaś.. :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny chlebek! Chętnie bym spróbowała:)
    Pozdrawiam ciepło:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wiecie ,że szkoda,że nie mam Was wszystkich bliżej to bym zapraszała na poczęstunki bo czasami to napiekę i nie mam co z tym zrobić ;P

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam.Samira się kłania,właścicielka blogu "Sztuka gotowania...".W przepisie na chleb turecki Pide wkradł się banalny błąd,który zaraz skoryguję.Zamiast mąka semolina napisałam syrfinia...myślami byłam chyba gdzie indziej:)))Semolina to mąka,która zawiera więcej białka niż każda inna.Produkuje się ją ze specjalnej i najtwardszej istniejącej odmiany pszenicy nazywanej durum,z której produkowane sa min.przemysłowe makarony.Konkluzja:mąka z taka zawartością białka nie wymaga dodawania białka w postaci jajek lub można je po prostu ograniczyć.http://samirka.blox.pl/2011/04/Maka-semolina.html.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuję za informację , zaraz poprawię :)
    Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń