Wiecznie tak samo jeszcze jak za czasów Piasta,

Po łokcie umączone ręce dzierżąc w dzieży,

Zakwasem zaczyniony chleb ugniata świeży

Przejęta swym odwiecznym obrządkiem niewiasta...

L.Staff

piątek, 21 października 2011

Szafranowe brioszki


Pewien klient powiedział mi ,że każdy powinien mieć w domu taką półkę z przyprawami.
Pomyślałam sobie, że chociaż w sklepie to mam i zupełnie z niej nie korzystam.
Tak powstały szafranowe bułeczki , nigdy przedtem szafranu nie próbowałam.
Bardzo ciekawy smak drożdżówki :)
Przepis na brioszki jest własną inspiracją!
Zapraszam!


Składniki na 12 szt z formy muffinkowej + duża keksówka:
1 jajko
3 żółtka
4 dag domowego cukru waniliowego
12 dag cukru zwykłego
5 dag drożdży
700 g mąki
2 łyżki gęstej słodkiej śmietanki
1 szk. ciepłego mleka
12 dag rozpuszczonej margaryny
12 nitek szafranu
1 płaska łyżeczka kurkumy

Wykonanie:
Drożdże rozetrzeć z odrobiną cukru , cipełego mleka i czubatą łyżką mąki.
Odstawić do wyrośnięcia.
W tym czasie utrzeć jajko i żółtka z cukrem i cukrem waniliowym.
Dodać do tego , rozczyn i resztę składników.
Wyrobić gładkie i elastyczne ciasto.
Pozostawić do wyrośnięcia w naoliwionej misce.
Kiedy ciasto podwoi objętość , wyjąć z miski i lekko odgazować.
Formę na muffinki wyłożyć papilotkami lub kawałkami papieru do pieczenia.
Z ciasta formować kulki i wkładać je do papierków.
Odstawić do wyrośnięcia.
Z pozostałego ciasta uformować podłużny bochenek i piec w wyłożonej papierem długiej keksówce.
Brioszki piec w piekarniku nagrzanym do 175 st C przez około 15-20 min , drożdżówkę z keksówki nieco dłużej.
Po upieczeniu można polać lukrem!
Brioszki mają naprawdę oryginalny smak i do tego fantastyczny żółty kolor!

8 komentarzy:

  1. ładna ta półka, ale brioszki jeszcze ładniejsze;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja taką mam, tylko w wersji mini :) Ciągle brak mi słoiczków, bo przypraw przybywa...

    Piękne brioszki! Takie żółciutkie!

    OdpowiedzUsuń
  3. Mniam mniam, porywam jedną na jutrzejsze śniadanko:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ladne, takie żółciutkie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Chciałabym się zapytać, czy w Pani "kopalni" można kupić taki specjalny kamień do wypieku chleba, pizzy? I ile kosztuje? Pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam!
    Tak , posuiadam w sprzedaży dwa rodzaje kamienia:

    Szamotowy o wymiarach 32x21 cm za 42 zł szt , do dużego piekarnika potrzeba dwa takie kamienie.

    Ultraszamotowy 41x 32 cm za 75zł, jeden kamień wystarczy na duzy piekarnik

    Pozdrawiam
    Magda

    OdpowiedzUsuń
  7. piekłam ostatnio ciasto z szafranem... jakoś mi nie pasował ten smak... może jakiś zepsuty był? muszę kupić świeży i jeszcze raz spróbować :)

    OdpowiedzUsuń