Wiecznie tak samo jeszcze jak za czasów Piasta,

Po łokcie umączone ręce dzierżąc w dzieży,

Zakwasem zaczyniony chleb ugniata świeży

Przejęta swym odwiecznym obrządkiem niewiasta...

L.Staff

niedziela, 16 października 2011

Mocno żytni chleb z łamanym żytem na Światowy Dzień Chleba 2011


Skoro jestem właścicielką sklepu w którym propaguję i zachęcam do domowego wypieku pieczywa to nie mogę przepuścić takiej okazji jaką jest Światowy Dzień Chleba!
W dzisiejszym dniu upiekłam oprócz chleba wiele innych smakołyków ale o tym w następnych postach.
Chlebek na to okazję wybrałam z bloga Liski !
Pomyślałam ,że skoro w asortymencie sklepu posiadam łamane żyto to czas wypróbować jakiegoś wypieku z tym dodatkiem. Chlebek dla wielbicieli ciężkich , wilgotnych ,żytnich razowców :-)
Mieszkańców mojego miasta zapraszam również do udziału w konkursie zorganizowanego przez tv.białystok z okazji Światowego Dnia Chleba a w którym do wygrania są 2 zestawy startowe do wypieku chleba ufundowane przez sklep Kopalnia Smaków!

Składniki na zaczyn:
250 ml wody
150 g łamanego żyta
100 g ziaren słonecznika
25 g siemiania lnianego
100 g aktywnego zakwasu żytniego
15 g soli


Wszystkie składniki wymieszać i odstawić na noc w temperaturze pokojowej.

Następnie dodać:
10 g świeżych drożdży
240 ml wody
2-3 łyżki melasy lub miodu
320 g mąki żytniej razowej
150 g mąki pszennej

Drożdże rozpuścić w wodzie, wymieszać dokładnie z rozczynem i pozostałymi składnikami.
Chleb wyrabiać ok. 10 minut. Pozostawić do wyrośnięcia na ok. godzinę.
Dwie foremki o pojemności ok. 1,5 litra każda wysmarować lekko olejem i wysypać otrębami .
Wypełnić ciastem do 2/3 ich wysokości.
Pozostawić do wyrośnięcia, aż ciasto wypełni formę.
Wstawić bochenki do nagrzanego do 210 stC piekarnika, po ok. 10 minutach zmniejszyć temp. do 180 st C i dopiekać ok. 25-35 minut.
Ostudzić na metalowej kratce, po wyjęciu z formy.
Smacznego!

5 komentarzy:

  1. Chlebek wspaniały. Z tych jakie bardzo lubię.
    Ja troszkę się zgapiłam i dopiero rozgrzewam piekarnik, ale może jeszcze zdążę uczcić ten dzień na blogu. Choć na zrobienie ładnego zdjęcia pewnie będzie już późno.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pycha chlebuś :) Podoba mi się :)

    OdpowiedzUsuń
  3. mmm...
    takie ciężkie, żytnie pieczywo - uwielbiam!
    po prostu, mniam!
    aż odebrało mi mowę, taki on kuszący.


    http://www.karmel-itka.blogspot.com
    http://www.slodkakarmel-itka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń