Wiecznie tak samo jeszcze jak za czasów Piasta,

Po łokcie umączone ręce dzierżąc w dzieży,

Zakwasem zaczyniony chleb ugniata świeży

Przejęta swym odwiecznym obrządkiem niewiasta...

L.Staff

niedziela, 3 lipca 2011

Lato w słoiku


Mam wrażenie ,że nie tylko pieczenia chleba ale również przygotowywanie domowych przetworów staje się coraz bardziej popularne.
Nie jest to już tylko domeną naszych babć bo nawet młode osoby chętnie próbują swoich sił w zapełnianiu spiżarni na zimę.
Warto wykorzystać dary lata i zamknąć je w słoiku.
Domowe przetwory są zdrowsze a np. mały słoik domowych konfitur jest znakomitym prezentem dla bliskich.
Poświęćmy więć kilka dni z naszego urlopu aby przygotować się na chłodniejsze dni.
Dżemy , konfitury , pikle, soki , marynaty...i wiele innych ...
Chociaż nie wszystko prezentuję na blogu to naprawdę dużo z tych rzeczy przygotowuję na zimę!
Zapraszam!



Dżem z Truskawek

Od zawsze przygotowywany przez moją mamę a kiedyś też babcię.
Nie mam dokładnego przepisu na ten dżem ale mogę podzielić się tym co zaobserwowałam przez wiele lat!
Umyte i odszypułkowane truskawki wsypuje się do emaliowanej miski ( takiej starej , ładnej w małe kropeczki ;-) 
Zasypuje się taką ilością cukru aby przykryła truskawki i odstawia się na noc ,aż owoce puszczą sok.
Na drugi dzień zaczyna się gotowanie które trwa trzy dni .
Każdego z tych dni gotujemy truskawki po około 40-50min  na bardzo małym ogniu .
Jeżeli na wierzchu pojawia się piana to należy ją usunąć łyżką.
W zależności od tego jaką chcemy konsystencję i kolor możemy skrócić lub wydłużyć czas gotowania.
Zasada jest taka ,że im dłużej gotujemy tym ciemniejsze i bardziej "klejące" będą nasze truskawki.
W ostatnim dniu gotowania gorący dżem przekładamy do wyparzonych słoików, zakręcamy i odwracamy do góry dnem. Na drugi dzień sprawdzamy czy wszystkie dobrze się zawekowały i odstawiamy na półkę do spiżarni.




Kompot z czereśni

Składniki na kompot to oczywiście : czereśnie , woda i cukier, można dodać też odrobinę kwasku cytrynowego. 
Kompot jest o wiele łatwiejszy w przygotowaniu niż dżem.
Wystarczy umyte i odszypułkowane czereśnie wrzucić do wyparzonych litrowych słoików na 3/4 wysokości.
W garnku zagotować wodę z cukrem , na każde 4 litry wody 1 kilogram cukru i ewentualnie 1/2 łyżeczki kwasku cytrynowego. 
Takim syropem zalać czereśnie w słoiku , zakręcić i i przygotować do wekowania.
Duży garnek wysłać starą ścierką , ustawić na tym zapełnione słoiki i zalać zimną letnią wodą tak aby prawie sięgały zakrętek.
Wekować 20 min od momentu zagotowania, po wyjęciu , gorące odwrócić do góry dnem i ustawiać na suchej ściereczce.
Na drugi dzień odwrócić i sprawdzić czy wszystkie dobrze się zawekowały.
Odstawić na półkę do spiżarki.


Gruszki waniliowe

Moje ulubione gruszki na zimę są w zalewie octowej , uwielbiam je jako dodatek do mięs.
Dzisiaj podaję przepis na gruszki waniliowe , które są idealne jako dodatek do ciast jak i również pożywny deser.
Gruszki obieramy , przekrajamy na pół i wydrążamy gniazdo nasienne.
Jeżeli używamy małych gruszek to możemy je odrazu wkładać do wyparzonych słoików.
Natomiast przy gruszkach dużych i twardych trzeba je wcześniej podgotować w syropie cukrowym o którym będzie niżej a następnie przełożyć do słoików i wekować.
Syrop robimy z cukru i wody w proporcjach litr wody i 50 dag cukru,pół laski wanilii i  opcjonalnie pół łyżeczki kwasku cytrynowego.
Można zamiast wanilii użyć kory cynamonu.
Takim syropem zalewamy nasze gruszki w słoikach , zakręcamy je i ustawiamy do garnka wysłanego starą ściereczką.
Zalewamy zimną wodą do 3/4 wysokości i pasteryzujemy około 15-20 min.
Dalej postępujemy jak przy dżemie i kompocie !

21 komentarzy:

  1. Bardzo zainteresował mnie Twój przepis na dżem z truskawek, tym bardziej, że to ostatni dzwonek.
    Gotujesz te słoiki? I jeszcze będę bardzo wdzięczna, za podanie ilości składników (na ile słoików jakiej pojemności)? Pora dnia gotowania nie ma znaczenia?
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Witaj!
    Słoki napełniam gorącym dżemem , zakręcam i odwracam do góry dnem żeby się zawekowały.
    Pora dnia do gotowania nie ma znaczenia.
    A jeżeli chodzi o ilość to niestety nie jestem w stanie podać dokładnie.
    U mnie w domu zawsze było tak ,że odszypułkowane truskawki( bez względu na ilośc) przerzucało się do miski i zasypywało cukrem tak aby cukier przykrył owoce.
    Nigdy nie mieliśmy precyzyjnego przepisu bo tak robiła kiedyś babcia i tak robię teraz ja i mama.
    Pozdrawiam
    Magda

    OdpowiedzUsuń
  3. jakie cuda! a takie domowe to dopiero pychota...

    OdpowiedzUsuń
  4. witam:)
    mam pytanie co do gruszek w zalewie octowej...w przepisie nie widzę octu....czy ja to pominęłam?
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspomniałam w przepisie ,że ulubione są gruszki w zalewie octowej ale podaję przepis na gruszki waniliowe.
    Już wkrótce podam także przepis na gruszki w zalewie octowej!
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziękuję bardzo:)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam.Mam pytanie czy przepis NA KOMPOT Z CZEREŚNI będzie równie dobry jeżeli zamiast czereśni dam truskawki? Chodzi o to czy proporcje będą się zgadzać tyle wody i cukru co w przepisie?

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam!
    Tak , jak najbardziej można te proporcje wykorzystać do truskawek.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam.Dziękuję za tak szybką odpowiedź :) Będą to moje pierwsze samodzielne przetwory więc bardzo zależy mi na tym aby wszystko się udało. Mam nadzieję że dzięki tym przepisom uda mi się stworzyć coś pysznego. POZDRAWIAM !!!

    OdpowiedzUsuń
  10. Chciałam jeszcze zapytać czy DŻEM TRUSKAWKOWY robiony tak jak pani opisuje czyli że truskawki zasypać żeby nie było widać owoców daje dobry smak? Chodzi mi o to czy nie jest on za słodki lub nie brakuje w nim cukru? POZDRAWIAM !!!

    OdpowiedzUsuń
  11. W takim bądź razie trzymam kciuki żeby się udało :)
    Jeżeli chodzi o dżem truskawkowy to jest bardziej opis niż przepis.
    Jak dla mnie dżem tak wykonany jest aż za słodki.
    W trakcie gotowania cukru mozna zawsze dosypać jeżeli dżem jest za mało słodki.
    Tak naprawde im dłużej gotujemy to dżem staje się bardziej ciemny i kleisty jak i również bardziej słodki.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja mam pytanie, w jaki sposób sprawdza się, czy słoik się dobrze zawekował? :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Przede wszystkim pokrywka powinna wklęsnąć, nawet w przypadku pokrywek bez tak zwanego klika, pokrywka jest wyraźnie wklęśnięta.
    Jeżeli lekko przyciskasz palcem pokrywkę po środku i się rusza lub tez nawet słychać wychodzące brzegami powietrze to nie dobrze.
    Słoik nalezy zawekować raz jeszcze lub skonsumować w przeciągu kilku tygodni .
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  14. O! Wielkie dzięki! W takim razie z przetworami chyba wszystko u mnie ok. A ja tak od razu wyjechałam z tym pytaniem. Powinnam się była najpierw przywitać. Wspaniały blog, na pewno będę zaglądać i czerpać inspiracje :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Dzięki !
    Możesz zawsze pisać , odpowiem jeżeli będę umiała :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. W takim razie jeszcze jedno pytanie :) Skąd bierzesz ściereczki do ozdabiania słoików? Kupujesz specjalne, czy tniesz duże ścierki?

    OdpowiedzUsuń
  17. Te na zdjęciach powyżej to materiał zakupiony W sklepie Polski Len - drogi jak diabli :-)
    Teraz nie jestem juz taka rozrzutna, wyszukuję stare skrawki materiału lub kupuje niekarbowana kolorową bibułkę (4zł komplet w papierniczym), wycinam duże koła ( w przypadku bibułki składam ją podwójnie).
    Do obwiązywania sznurek wędliniarski( 5 zł w sieciówkach spożywczych lub papierowy sznurek( kupiłam za 4 zł w hurtowni kwiatów) starzczy na bardzo długo.
    Etykietki można znaleźć w sieci wpisując w googla : etykietki na słoiki lub can labels free i wyskakuje cała masa gotowych do wydrukowania i wyklejania.
    Przyklejamy smarując odwrotną stronę mlekiem , łatwo się przykleja i z łatwością odchodzi przy myciu słoika. W jednym z moich ostatnich postów "relacja z przetwornianki możesz zobaczyć słoiki ozdobione w ten sposób :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Dziękuję za wszystkie porady!! Jestem dumna, bo powstały moje pierwsze przetwory i są bardzo pyszne i ładne w dodatku :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Super!
    Bardzo się cieszę ;)
    może pokażesz na swoim blogu ?

    OdpowiedzUsuń
  20. Fanie że jest przepis na dżem bez żadnych dodatków, przecież o to wreszcie chodzi. I oczywiście moje słoiczki będą bez tych drogich ściereczek

    OdpowiedzUsuń