Wiecznie tak samo jeszcze jak za czasów Piasta,

Po łokcie umączone ręce dzierżąc w dzieży,

Zakwasem zaczyniony chleb ugniata świeży

Przejęta swym odwiecznym obrządkiem niewiasta...

L.Staff

wtorek, 12 kwietnia 2011

Babka Amsterdamska


Arabeska , która zamieściła przepis na babkę Amsterdamską napisała : "...jest przy niej trochę pracy ale za to jaka satysfakcja z efektu końcowego..." 
Ja również podpisuję się pod tymi słowami :-)
Smakowała zarówno dzieciom jak i dorosłym.
Polecam jako urozmaicenie wielkanocnego stołu!
Po oryginał zapraszam tutaj!

Ciasto:
500 g mąki
30 g drożdży świeżych
1 szkl. mleka
100 g masła
100 g cukru
2 żółtka
aromat cytrynowy(dałam pomarańczowy)
szczypta soli

Nadzienie serowe:
125 g zmielonego białego sera
1 łyżka cukru ( dałam 3 łyżki)
1 żółtko
2 łyżki rodzynek
2 łyżki soku cytrynowego

Składniki nadzienia serowego wymieszać i odstawić.

Nadzienie makowe:
100 g mielonego maku
1 łyżka cukru (dałam 3 łyżki)
2 łyżki tartej bułki
szczypta cynamonu
1 łyżka rumu (dałam kilka kropli aromatu migdałowego)
1/2 szkl. gorącego mleka

Składniki nadzienia makowego wymieszać i odstawić.


Nadzienie śliwkowe:
150 g musu śliwkowego (dałam powidła śliwkowe)
1 łyżka cukru
 szczypta cynamonu

Składniki nadzienia śliwkowego wymieszać i odstawić.

Nadzienie orzechowe:
100 g zmielonych orzechów laskowych(dałam zmielone migdały)
2 łyżki tartej bułki
szczypta cynamonu
1 łyżka cukru (dałam 3 łyżki)
1 łyżka rumu (dałam kilka kropli aromatu migdałowego)
1/2 szkl. gorącego mleka

Składniki nadzienia orzechowego wymieszać i odstawić. 

Wykonanie:
Drożdże wymieszać z odrobina cukru , wlać 1/2 szklanki ciepłego mleka a na koniec dodać 2 łyżki mąki pszennej. Wszystko wymieszać i odstawić na 15 minut do wyrośnięcia.
Żółtka utrzeć z pozostałym cukrem. Mąkę przesiać do miski .
Do mąki dodać utarte żółtka, wyrośnięte drożdże,pozostałe mleko, sól i aromat.
Wyrobić ciasto (ręcznie lub maszynowo) .
Na koniec wyrabiania dodać rozpuszczone masło i jeszcze raz dobrze wyrobić.
Ciasto przykryć ściereczką i odstawić na godzinę do wyrośnięcia.



Wyrośnięte ciasto lekko odgazować i podzielić na 24 części.
Kolejno rozwałkowywać je na stolnicy lekko posypanej mąką na niewielkie placki.
Na każde 6 placków nakładamy jeden rodzaj nadzienia i zlepiamy je jak pierogi.
Formę do babki wysmarować tłuszczem i wysypać bułką tartą.
Pierogi układać warstwami w formie.
Odstawić do wyrośnięcia na conajmniej 45min.
Piec w piekarniku nagrzanym do 180 st C około 50m min.
Po upieczeniu wyrzucić delikatnie babkę na talerz , ostudzić i jeszcze lekko ciepłą polukrować.
Smacznego!

12 komentarzy:

  1. Babka jest przepiękna, Madziu, ale ja nie rozumiem tego podziału na 24, a później z tego robi się 6...?

    OdpowiedzUsuń
  2. Babka bardzo efektowna, pewnie troszkę pracochłonna ;) ale musi być pyszna :)
    Ewelajna mi się wydaje, że chodzi o to że na każde kolejne 6 placków z tych 24 nakładamy inny rodzaj nadzienia.

    OdpowiedzUsuń
  3. ja Cię kręcę... rzeczywiście trochę się trzeba napracować... ale efekt jak widać imponujący :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wspaniała jest ta babka! Cudownie Ci się upiekła! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Choć pracy wymaga dużo, to efektownie wyglada po rozkrajaniu.

    OdpowiedzUsuń
  6. o boooże!
    cudowna!
    jaka piękna! ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetna ta babka. Uwielbiam drożdżowe ciasta, a pracochłonność mnie nie przeraża.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ewelajna ...dzielimy na 24 części a mamy 4 rodzaje nadzienia co daje nam po 6 części na 1 nadzienie :)
    Dziękuję wszystkim za komenatrze :)

    OdpowiedzUsuń
  9. zapowiada się pysznie! z chęcią spróbowałabym tego wypieku

    OdpowiedzUsuń