Wiecznie tak samo jeszcze jak za czasów Piasta,

Po łokcie umączone ręce dzierżąc w dzieży,

Zakwasem zaczyniony chleb ugniata świeży

Przejęta swym odwiecznym obrządkiem niewiasta...

L.Staff

piątek, 30 lipca 2010

Monastyrska Izba



Bez większego rozwinięcia tematu podaję przepis na bardzo smaczne i oryginalne ciasto.
Przepis zasięgnęłam z forum cincin a jego autorka Krystyna9 przetłumaczyła ten przepis z forum rosyjskiego.
Przyznam, że szczęśliwcy , którzy mieli zaszczyt próbować to ciasto byli pod wrażeniem :)
Wprowadziłam kilka małych zmian a poza tym większość cytuję za Krystyn
ą.



Ciasto:

2.5 szklanki mąki
200 g margaryny
200 g śmietany (18%)
1 jajko
50 g cukru
1 łyżka wódki, koniaku
szczypta soli
można dodać ok. 1/4 łyżeczki sody lub 1 łyżeczkę proszku do pieczenia


Nadzienie:

2 słoiki (słoik 650g) wiśni w soku

Śmietana do przełożenia:

500g gęstej, tłustej śmietany 36%
500g gęstej, kwaśniej śmietany 18%
100 g cukru
3 łyżeczki żelatyny




Wykonanie:
Wszystkie składniki ciasta połączyć i szybko zagnieść ciasto.
Ciasto formujemy w kulę, owijamy w folię aby nie obeschło i wkładamy do lodówki na ok. 2 godziny.
W tym czasie należy wiśnie bardzo dokładnie odcedzić z soku.
Wyjąć ciasto z lodówki i podzielić na 15  równych części( jeżeli robimy jedno duże ciasto) lub
na 12 (jeżeli robimy 2 mniejsze)
Każdą część rozwałkować na prostokąt o długości ok. 25-30 cm i szerokości ok. 9-10 cm.
Na długim brzegu prostokąta układać wzdłuż, wiśnie, jedna przy drugiej.
Zawinąć i zlepić. Ma powstać rulonik z wiśniami w środku. Końce ruloników dobrze zacisnąć.
Po upieczeniu, odstawić do pełnego wystudzenia.

Przygotowanie masy śmietanowej:
Śmietanę 36% ubijamy na sztywno.
Śmietanę kwaśną utrzeć z cukrem i połączyć z rozpuszczoną żelatyną.
Do całości dodać ubitą kremówkę i delikatnie wymieszać.
Tak przygotowaną masą przekładać ruloniki tworząc trójkat.
W kolejności 3,2,1.
Ciasto chłodzić przez noc w lodówce!
Smacznego!

39 komentarzy:

  1. Swietne! Zapisuje przepis, zdecydowanie do wyprobowania!
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Magoldi ależ ono pięknie wygląda :)

    I jak już się zadomowiłaś w Białymstoku?

    serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetnie wygląda i na pewno tak samo smakuje - lubię takie fikuśne wypieki :-)
    P.S. W przepisie brakuje kilku szczegółów odnośnie samego pieczenia "ruloników" (czas , temp.)

    OdpowiedzUsuń
  4. Magda, kiedyś znalazłam przepis na to ciasto na jednym z rosyjskojęzycznych forów. Mam go nawet zapisany, ale nie starczyło mi jeszcze odwagi/determinacji/czasu aby go zrealizować. Chylę czoła, że Ty się tego podjęłaś:) Pzdr Aniado

    OdpowiedzUsuń
  5. wyglada bardzo efektownie! i pewnie smakuje pysznie:) bardzo ciekawy ten przepis, wiec go juz zapisalam, pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Super to ciasto ! Może i ja spróbuję zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ale rewelacja! Wygląda niezywkle efektownie. Choć ja bym wisienki podmieniła na mus czekoladowy... myślisz, że dałoby radę?

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda bardzo efektownie. Muszę sobie zapisać do zrobienia. Pozdrawiam:-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Fantastyczne! Jestem zachwycona - drukuję i po powrocie z wakacji na pewno spróbuję zrobić! Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  10. ale świetnie wygląda! niesamowicie mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wygląda po prostu niesamowicie!

    OdpowiedzUsuń
  12. Rewelacyjnie się nazywa i tak też wygląda!
    Niesamowite jest!:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Oj, chyba chciałabym być szczęśliwcem, który miał okazję go spróbować...

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo mi się podoba :) I do tego naprawdę przypomina monastyrską izbę! :D

    OdpowiedzUsuń
  15. dawno Cię nie było i proszę... super propozycja! robi wrażenie! chciałabym spróbować...

    OdpowiedzUsuń
  16. Madziu, cieszę się, że znowu jesteś, mam nadzieję, że będziesz bywać częściej... Piękna 'izba', naprawdę! Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Nigdy nie widziałam tak egzotycznej i fascynującej słodkości :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Ślicznie wygląda, już czuję, że w smaku rewelacja !:), z pewnością upiekę, przepis już zapisałam ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Chciałabym Cię zaprosic do konkursu który zorganizowałam na swoim blogu :) Można wygrac fajne gadżety kuchenne i kosz smakowitości :) Wszystkie informacje znajdziesz u mnie:

    http://gotowaniecieszy.blox.pl/html

    Pozdrawiam i zapraszam do zabawy :)

    OdpowiedzUsuń
  20. uroczo i bardzo pięknie wygląda to Twoje cudo Madziu:) ja też kilka razy skorzystałam z przepisów Krysi:)

    OdpowiedzUsuń
  21. nie wiem czemu ale mi te ciasto skojarzyło się z plastrem miodu, bardzo pusznie :)

    OdpowiedzUsuń
  22. O rany. Piękne!
    Miałabym problem z pokrojeniem go na kawałki wiem to :D

    OdpowiedzUsuń
  23. Boskie! Jestem pod ogromnym wrażeniem ! To takie ciasto z wyższej półki ;D

    OdpowiedzUsuń
  24. to ciasto będzie następnym które upiekę!!!
    Serdecznie zapraszam do zabawy w 10xlubię;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Rzeczywscie orygianlne..ba wyglada jak z cukierni:)
    Musi pieknie wygladac przy krojeniu..u juz sobie wyobrazam :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo mi się podobaja pozlepiane śmietaną rurki, bo sa pomysłowe. I wyglądają na pyszne, na takie, że bym ich chętnie spróbowała. Mój smak :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Twoja izba taka cudna, że pozazdrościłam i też upiekłam, pyszne ciacho, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo się cieszę ,że skorzystałaś z przepisu!
    Dziękuję za komentarz :)

    OdpowiedzUsuń
  29. a ja polecam sklep rewlacja wpadłam popatrzec wyszałam z torbą a herbatki lux

    OdpowiedzUsuń
  30. Dziękuję, jest mi niezmiernie miło :)

    OdpowiedzUsuń
  31. to ciasto wygląda po prostu obłędnie! :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Od kilku dni, za każdym razem gdy wejdę na Twój blog, muszę chociaż raz zerknąć na to ciasto. Fantastycznie wygląda, chyba będę musiala odważyć się je zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Warto bo jest naprawdę pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Takie ciasto widziałam na cookorama.net to chyba ukraińska strona, ciasta mają boskie.

    OdpowiedzUsuń
  35. jaka temperatura i czas pieczenia










    OdpowiedzUsuń
  36. Temperatura 180 st C , czas pieczenia uzależniony od rodzaju piekarnika.
    Ruloniki powinny upiec się na złoto.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  37. Dzięki cudne za ten niebiański przepis! Na pewno spróbuję, bo po składnikach przewiduję, że jest równie pyszne co piękne. Zastanawiam się tylko czy nie zrobić go lepiej metodą na lenia, czyli z gotowego ciasta francuskiego ;-))

    OdpowiedzUsuń