Wiecznie tak samo jeszcze jak za czasów Piasta,

Po łokcie umączone ręce dzierżąc w dzieży,

Zakwasem zaczyniony chleb ugniata świeży

Przejęta swym odwiecznym obrządkiem niewiasta...

L.Staff

wtorek, 20 lipca 2010

Letnie drożdżowe bułeczki

Jakie są Wasze ulubione wypieki letnie?
Ja np. bardzo lubię lekkie ciasta z owocami i wypieki drożdżowe.
Ostatnio robię bardzo dużo ciast tylko nie mam czasu pochwalić się nimi :)
Korzystam z uroków lata, często wyjeżdżam więc komputer i internet zostają na końcu listy zadań!
Poniżej prezentuję dwa przepisy na letnie drożdżowe bułeczki z owocami.

 




Jagodzianki
(przepis Anoushki)

Ciasto:
500 g maki pszennej chlebowej
1 i 1/2 łyżeczki suszonych drożdży
1 szklanka mleka
2 jajka
50 g masła
80 g cukru
2 łyżki cukru zmielonego z połową laski wanilii
otarta skórka z cytryny
szczypta soli

Farsz:
500 g jagód
3 łyżki cukru
1 łyżka mąki ziemniaczanej

Kruszonka:
80 g mąki
40 g masła
40 g cukru
otarta skórka z cytryny

Ponadto:
1 jajko roztrzepane
1 łyżka mleka

Przygotowanie:

Drożdże wymieszać z połową ciepłego mleka, 1 łyżką cukru oraz 1 łyżką mąki.
Odstawić zaczyn w ciepłe miejsce do wyrośnięcia.
Resztę mąki przesiać do miski, dodać wyrośnięty zaczyn, jajka, cukier, resztę ciepłego mleka oraz szczyptę soli.
Wyrabiać ciasto przez około 10 minut.
Gdy ciasto zacznie odchodzić od brzegów miski dodać stopione i ostudzone masło i ponownie wyrobić.
Wyrobione ciasto przykryć dokładnie folią i odstawić w cieple miejsce do wyrośnięcia.
Ciasto powinno przynajmniej podwoić swoją objętość.
Przepłukać jagody i zostawić je na sitku do osuszenia.
Gdy ciasto już odpowiednio wyrosło, przełożyć jagody do miseczki, dodać cukier i mąkę ziemniaczaną.
Delikatnie wymieszać.
Odgazować wyrośnięte ciasto i podzielić na 16 kawałków.
Z każdego kawałka uformować na dłoni placek.
Na każdy nakładać czubatą łyżkę jagód i dokładnie zlepiać formując bułeczki.
Bułeczki kłaść sklejeniem do dolu, w sporych odstępach, na blasze wyłożonej papierem do pieczenia.
Zostawić do wyrośnięcia w ciepłym miejscu.
Piekarnik nagrzać do 180°C.
Przygotować kruszonkę wyrabiając razem mąką, cukier, skórkę z cytryny i zimne masło.
Wyrośnięte bułki posmarować jajkiem wymieszanym z mlekiem, posypać kruszonką i wstawić do nagrzanego piekarnika.
Piec około 30 minut, aż ładnie zbrązowieją.
Smacznego!






Bułki z serem i czereśniami:
(przepis Dorotus)


500 g mąki pszennej
21 g suchych drożdży lub 42 g świeżych
20 g miodu
2 jajka
250 g mleka
7 g soli
75 g miękkiego masła

Masa serowa:

4 łyżki miękkiego masła
pół szklanki cukru pudru
1 żółtko
1 łyżka cukru waniliowego
400 g sera twarogowego

Opcjonalnie czereśnie lub inne owoce

Wykonanie:

Wymieszać mleko, miód i jajko.
Dodać mąkę wymieszaną z drożdżami (ze świeżymi wcześniej zrobić rozczyn), miękkie masło i sól.
Wyrobić gładkie ciasto. Pozostawić w ciepłym miejscu, przykryte, do podwojenia objętości.

W międzyczasie przygotować nadzienie serowe, łącząc i ucierając dokładnie wszystkie składniki.

Po tym czasie z ciasta formować bułeczki.
Odłożyć w ciepłe miejsce na 20 - 30 minut do ponownego wyrośnięcia.
Używając szklanki z niedużym dnem zrobić w każdej bułeczce mocne wgłębienie.
Nałożyć do niego nadzienia serowego, ciasto posmarować dla połysku rozbełtanym jajkiem.
Można ułożyć dowolne owoce.

Piec do zarumienienia w temperaturze 180 st.
Smacznego!

17 komentarzy:

  1. pysznie wyglądają, a te z serem i czereśniami to naprawdę świetny pomysł.

    śliczne zdjęcia, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Magoldie! a ja ostatnio piekłam takie same typy bułeczek hi hi hi i kołacze z serem i owocami i jagodzianki (:

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciastello dziekuje :)

    Viri - wiec lubimy takie same wypieki letnie...super :)))

    OdpowiedzUsuń
  4. Śliczne drożdżowe bułeczki, uwielbiam takie wypieki z dodatkiem owoców lata:)
    Super!

    OdpowiedzUsuń
  5. wyglądają cudownie puchate!

    OdpowiedzUsuń
  6. A ja tez dzisiaj pieklam jagodzianki :)))
    Zbieg okolicznosci? ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. moje letnie wypieki są... bez pieczenia :)
    ale zapach drożdżowego ciasta uwielbiam przez cały rok!
    ostatnio leciutko się ochłodziło więc i pomysły na słodkości już mam inne... chyba piekarnik wróci do łask :)
    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Gosiu a moze telepatia ?!!

    Wiosenko - dziekuje :)

    Asiu - ja tez drozdzowe przez caly rok moglabym piec :))

    OdpowiedzUsuń
  9. Bułki z serem i czereśniami zrobię w piątek!:)
    Bardzo dziękuję za przepis!:D Już go zabieram.
    A jeśli chodzi o Mój ulubiony wypiek to są to oczywista jagodzianeczki!:)
    Buziaki

    OdpowiedzUsuń
  10. mmm... jakie one śliczne:) i apetyczne...:) porwałabym kilka:)

    OdpowiedzUsuń
  11. cudne puszyste i słodkie lato!

    OdpowiedzUsuń
  12. Nareszcie odzew! :D Świetne bułeczki, jedne i drugie!

    OdpowiedzUsuń
  13. Oj ...zebym miala wiecej czasu to odzew bylby czestszy bo mam tyle fajnych przepisow do pokazania :))

    Dziekuje za komentarze!!

    OdpowiedzUsuń
  14. Hehe witaj w klubie tych, którzy zapomnieli co to komputer i internet;))) A bułeczki?? Wyglądają genialnie.. Uwielbiam drożdżówki z owocami...i chyba na tym się kończy moja miłość do 'owocowych wypieków'... Prawda jest taka, że owoce, moim zdaniem, najlepiej smakują...solo... Dlatego też, gdy w zeszłym tygodniu kupiłem pół kg jagód, na jagodzianki, wszystkie owoce zjadłem, nim zdążyłem kupić drożdże do ciasta;))) Tak już mam.. Ale Twoje bułeczki kuszą..chyba będę musiał się zmobilizować i podjąć kolejną próbę;)) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Moje ulubione w lecie to ciasta na zimno :)
    Chociaż drożdżowym też nie pogardzę :)
    A internetem mam tak samo.. Czasami marzę by przestał istnieć wtedy nie miałabym wyrzutów sumienia że nie odpisałam na zaległe mejle :D

    OdpowiedzUsuń