Wiecznie tak samo jeszcze jak za czasów Piasta,

Po łokcie umączone ręce dzierżąc w dzieży,

Zakwasem zaczyniony chleb ugniata świeży

Przejęta swym odwiecznym obrządkiem niewiasta...

L.Staff

poniedziałek, 29 marca 2010

Babka mleczna i moja "wielka grecka rodzina"



Kilka lat temu poznaliśmy razem z moim bratem grecką rodzinę.
Jakoś tak "zaadoptowali" nas co oczywiście wiaże się ze spędzaniem każdych większych uroczystości w ich gronie.
Dla mnie to pasuje, dzięki nim w trakcie świat zawsze mogę poczuć rodzinne ciepło.
Jest to jeden z powodów dla których jestem zwolniona z przygotowania Wielkanocy.
Nie byłabym w stanie ugotować greckich potraw w ich stylu więc ograniczam się do deseru.
To moje trzecie i ostatnie święta Wielkanocne w ich towarzystwie.
Zastanawiam się jakie inne kraje oprócz Polski święcą palemki ...?
Grecy np. mają małe krzyzyki zrobione z cienkich liści palmowych.
Co ciekawe, nie przynoszą ich do kościoła a dostają przy wyjściu!
Też dostałam :)
Do tego zakupiłam sobie grecki deserek - galacto boureko - pychota, mój ulubiony grecki deser!
Tylko nie myślcie, że sprzedaja ciasta w kościele...
Za długo by wyjaśniać, najważniejsze, że mam.
 100% grecki - zrobiony przez starszą gerczynkę.
Deserów tego dnia było kilka ...kolejny był w wykonaniu braciszka :)
 -" ...tylko nie patrz jak robię bo to tajna receptura..." hehe
Z rąk mężczyzny wszystko smakuje lepiej :)

Ja za to - jak to mam w zwyczaju obdarzyłam go swoimi wypiekami.
Dziś pokaże tylko jeden , reszta wkrótce ...
Przepis na babkę mleczna zasięgnęłam z blogu Gosi, ktora jest jedyną internetową "kolezanką - blogerką" z Florydy :)
Jest to bardzo miłe zaskoczenie , szczególnie , że niewiele tu polaków a tym bardziej blogerek :)


UPDATE : Arabeska tez mieszka na Florydzie o czym nie mialam pojecia :)
               Wiec jest nas az TRZY i to rozrzucone w niezlych odleglosciach :)


Babka mleczna:
 cytuję za Gosią...

Skladniki:

1 1/4 szklanki mąki pszennej
400g słodzonego mleka skondensowanego
opakowanie cukru waniliowego
2 jajka
2 łyżeczki proszku do pieczenia
2 łyżki mąki ziemniaczanej
100g roztopionego masła
szczypta soli
Olejek śmietankowy (opcjonalnie)


Jajka ubijamy wraz z solą i cukrem waniliowym na puszystą masę.
Następnie dodajemy mleko (ja po dodaniu mleka jeszcze trochę ubijałam) i wlewamy masło. 
Mąkę łączymy z proszkiem do pieczenia i mąką ziemniaczaną, a następnie powoli dodajemy do masy.
Ma powstać gładka gęsta masa. Formę należy wsmarować masłem i obrószyć mąką, wylać ciasto.
 Piec przez około 35 minut w 180 *C.(u mnie 170C)
Po upieczeniu, otwieramy lekko piekarnik, a ciasto pozostawiamy w środku do ostygnęcia.
Smacznego!

14 komentarzy:

  1. Kochana muszę przyznać że pięknie ci się ta babeczka zarumieniła, u mnie też taka była ..bardzo mi się to podobało ;) Ale zazdroszczę ci foremki ^^ Po świętach wybiorę się na zakupy :-)
    A wiesz ten krzyżyk z liści palmowych pamiętam..z tamtego roku, mój mąż w pracy od kolegi dostał.
    A ten deser mnie bardzo zaciekawił, muszę poszukać jakiś informacji na jego temat:) Pozdrawiam cię ciepło

    OdpowiedzUsuń
  2. Gosia, mam foremke nordicware i mam wrazenie, ze w tych foremkach ciasta bardzo szybko brazowieja.
    Greckie desery to dla mnie prawdziwa sztuka wiec ja tylko kupuje ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. zakochałam się w tej kolorowej polewie! Jak ją wykonałaś? Standardowy lukier plus barwniki? Wygląda genialnie :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Ale ta babeczka w tej foremce wygląda wspaniale:)
    Już nie mogę patrzeć ! Dosłownie się w niej zakochałam :) Chętnie wybrałabym się przed świętami ale..jest tyle ludzi w sklepach że nie ma gdzie nosa włożyć ;/
    Muszę się rozejrzeć za greckim deserkiem :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Madziu, piękna babka Ci wyszła z tej cudnej foremki:) mnie ona również bardzo się podoba:)
    Nie wiedziałam, że i Gosia pisze zza oceanu... Fajnie, że nie jesteś tam sama:) No i masz nas, blogerki z Polski, pamiętaj o tym:)
    pozdrowionka

    OdpowiedzUsuń
  6. Paula!
    Lukry gotowe ze sklepu...niestety ...
    Pozostalosci po Bozym Narodzeniu, jako, ze zaczynam sie pakowac , staram sie zuzywac wszelkie zapasy. Lukry rzeczywiscie sa fajne , ktos mi pisal, ze w Polsce tez sa dostepne.
    Poza tym Paula na Twoim blogu beskutecznie probuje dodac komentarz i nie moge :(

    Gosia zakupy teraz to masakra...weszlam do tjmaxxa , zobaczylam kolejke i odrazu wyszlam :)
    A co do deserku greckiego to wiem , ze jest jedna blogerka, ktora ma meza greka i dodaje greckie specjaly, napewno jest tam baklawa ...chyba ma nick iss ale nie jestem pewna...zaraz bede szukac :)

    Ilciu ...niedlugo zostawiam Gosie i dolacze do Was tam w Polsce :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Hehe Txmax ross i cała reszta..zakupy robię w 30 minut a przy kasie stoje kolejne 30...
    A tej blogerki idę też poszukać:)
    A co do wyjazdu...to kiedy lecisz? Ciekawa jestem twoich nowych wypieków z polski :))

    OdpowiedzUsuń
  8. Fajna ta babeczka , ciekawa jestem jak smakuje z mlekiem skondensowanym :-)

    P.S. Jak to jedyna z Florydy , a ja to co ? ;-))
    A swoją drogą to nawet nie wiedziałam , że Gosiaa99 też tu mieszka.

    OdpowiedzUsuń
  9. Arabesko!
    No to mnie zaskoczylas :)
    Bylam pewna, ze jestes z polnocy !!!
    Po pracy zrobie poprawkwe do wpisu :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Śliczna babaeczka :),oraz Wesołych Świąt Ci życzę i pysznych wypieków ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. :))))) Ale Was tam dużo!
    Masz przepiękną formę do babki!

    OdpowiedzUsuń
  12. Anytsjux dziekuje i wzajemnie :)

    Polko dostalam Twoj komentarz na maila a tutaj sie nie wyswietlil ...moze jeszcze sie pojawi.
    Ciasto z tej foremki wyglada duzo lepiej jak jest go wiecej.
    Na ta babke wylalam tylko do polowy formy ale juz niedlugo zaprezentuja ja w calej okazalosci :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Magoldie, dziękuję BARDZO za informację! Już wszystko jest naprawione i działa bez zarzutu, dlatego zapraszam :)

    Słonecznego dnia!

    OdpowiedzUsuń
  14. Hej! Piękne wypieki :) Mam fisia na punkcie pieczenia. Ja ostatnio poszukiwałam foremek Nordic Ware w Polsce i znalazłam jeden sklep internetowy. Mają nawet korzystne ceny (w porównaniu z tymi w USA). Nie wiem czy mogę podać link, ale można je znaleźć tutaj http://ilookandcook.pl/459738/wyniki-wyszukiwania?producer=Nordic+Ware

    OdpowiedzUsuń