Wiecznie tak samo jeszcze jak za czasów Piasta,

Po łokcie umączone ręce dzierżąc w dzieży,

Zakwasem zaczyniony chleb ugniata świeży

Przejęta swym odwiecznym obrządkiem niewiasta...

L.Staff

piątek, 12 lutego 2010

Makowiec mojej Mamy

(Data pierwszej publikacji 10 stycznia 2009 - post przeniesiony z www.kopalniasmakow.blox.pl)

Makowce w moim rodzinnym domu zawsze robi moja mama.Z latami praktyki doszła do takiej perfekcyjności, że bije wszelkie cukiernie.Ja jestem ta od lukru...
Tak się zlożyło, że w tym roku nie mogłam być z rodziną na święta ale postanowiłam, że upiekę makowce u siebie.Specjalnie na tą okazję chomikowałam kilogram maku... i to wlaśnie była katastrofa.Kiedy spróbowałam (już sparzonego i zmielonego maku) był tak gorzki, że nadawał się tylko do kosza. Niestety w sklepach(tutaj) mak jest niedostępny a zamówiony przez internet miał dotrzeć po swiętach. Makowce zostały więc odłożone na "po Nowym Roku".Tuż przed Sylwestrem dostałam 2 piękne torebeczki maku, zaparzyłam,zmieliłam, spróbowałam i załamka...też gorzki...no trochę mniej niż poprzedni.
Więc przechodząc do przepisu pragnę zaznaczyć, że jest to oryginalny przepis mojej mamy co oznacza, że składniki są podane tak "na oko". Jeżeli ciasto jest za luźne to należy podsypać mąką a jak za suche to dodać śmietany.Smacznego!

Ciasto:
50 dag mąki
5 dag drożdży
1 margaryna(250g)
1/2 szk. śmietany 18%
1/2 szk. cukru
aromat waniliowy
3 żółtka
szczypta soli
Mak:
50 dag dwukrotnie zmielonego maku
aromat migdałowy
1 jajko
1 białko
rodzynki(według uznania)
1/2 szk. cukru
4-5 łyżek bułki tartej
ponadto:
2 białka
papier do pieczenia
margaryna do smarowania
lukier

Przygotowanie ciasta:
Drożdże rozetrzeć z odrobiną cukru, dodać trochę śmietany, 2 łyżki mąki i odstawić do wyrośnięcia.
żółtka utrzeć z cukrem i cukrem waniliowym.
Do mąki dodać wyrosnięte drożdże, utarte żółtka,miekką margarynę, resztę śmietany i szczyptę soli.
Zagniesć jednolite ciasto.Nie powinno być zbyt luźne bo inaczej rolady się rozleją przed pieczeniem.
Ciasta nie odstawiamy do wyrośnięcia więc masę makową warto zrobić wcześniej.
Przygotowanie masy makowej:
Wszystkie składniki masy mieszamy. "Doprawiamy"wedle uznania. Jak ktoś woli słodkie to wiecej cukru(lub miodu).
Teraz przygotowujemy papier. Arkusz o wymiarach 45x30 wysmarować margaryną i zrobić po środku(na długość) zakładkę o szerokości 1 cm.
Ciasto dzielimy na 2 części.Każdą rozwałkować na prostokąt, posmarować białkiem i rozłożyć równomiernie po połowie masy.

Zwinąć w rulon złączeniem do spodu.


Ciasto przykryć papierem tak aby zakładka była na grzbiecie.

Teraz przyda się trochę sprytu.
Papierem oklejamy ciasto (górną częsć)i chwytając w dwie ręce przewracamy i dokładnie(ściśle) owijamy rulon dookoła.

Układamy na blaszce (najlepiej blaszka z wyposażenia piekarnika -duża). Końcówki papieru po bokach zakładamy pod spód.
Gotowe do pieczenia makowce wkładamy do nagrzanego do 175 stopni piekarnika i pieczemay aż będa rumiane. Pozostawiamy do wystygnięcia w lekko uchylonym piecyku.
Lukrujemy jeszcze lekko ciepłe, posypując makiem i kandyzowaną skórką pomarańczową!
Mam nadzieję, że wpis (plus zdjęcia) są wystarczająco dokładne i każdemu kto zapragnie wypróbować ten przepis nie sprawi to najmniejszej trudności :)

4 komentarze:

  1. Podoba się mi to ciasto.Napisz proszę,czy użyć śmietany słodkiej czy kwaśnej?

    OdpowiedzUsuń
  2. Smietana oczywiscie kwasna 18% :)
    pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ile czasu trzeba piec ten makowiec, bo pod papierem nie bardzo widać-tak około?

    OdpowiedzUsuń
  4. Dokłądny czas jest trudny do określenia gdyż kazy piekarnik piecze po swojemu .
    Srednio jest to 30- 40min ale trzeba kontrolować.
    W trakcie pieczenia jak ciasto już się dobrze zapiecze papier sam odchodzi i wtedy mozna zajrzeć czy ciasto jest już rumiane i przede wszystkim lekko dotknąć wierzchu i zobaczyć czy nie jest zbyt miękkie :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń